My CMS

Rekryteringsannons

Hem > Rekryteringsannons

Sök

Länkar

Uppsägning

Läs mer >

Jobb inom HR

Läs mer >

CV-inspiration

Läs mer >

Rekryteringsannons – 6 saker att ha med

Första steget mot en lyckad rekrytering är att skriva en rekryteringsannons som täcker in tjänsten på ett övergripande sätt. Det ger arbetssökande en möjlighet att avgöra om tjänsten är intressant eller inte, och ger arbetsgivaren en möjlighet att sälja in tjänsten och locka bra kandidater. Rekryteringsannonser är första steget mot en lyckad rekrytering.

Gör rekryteringen enklare med ett gratis rekryteringssystem! På ledigajobb.se hittar du ett kostnadsfritt rekryteringssystem som förenklar din rekryteringsprocess – från skapande av rekryteringsannons till anställning. På så sätt sparar du tid och gör rekryteringen av ny personal både rolig och framförallt smidig.

1. Välj ut nyckelegenskaper

Skriv ner vilka egenskaper som prioriteras mest. Håll dig till ett fåtal egenskaper istället för att göra en lång lista – det kan skrämma iväg potentiella kandidater. Tar du med för många egenskaper i annonsen är risken stor att kandidaten tänker att ”jag bockar av flera av egenskaperna, men jag skulle inte beskriva mig själv som energisk” och därför inte söker tjänsten.

2. Beskriv avdelningen

Oftast står det en presentationstext om företaget i början av jobbannonsen. Det är en bra idé att också beskriva avdelningen närmare. Vilka funktioner finns det och kommer den nya tjänsten att samarbeta mycket med övriga kollegor på avdelningen? Det blir lättare för kandidaten att sätta sig in i sin potentiella roll om den vet mer om de närmsta kollegorna.

3. Tydliggör kraven

För att börja sållningen redan på annonsstadiet är det bra att tydligt visa vilka krav som ställs på den sökande, och vilka krav som ”endast” är meriterande. Det sparar mycket tid för både arbetssökaren och arbetstagaren. 

4. Sälj in rollen

Det är ingen hemlighet att målet är att få ett så stort kandidaturval som möjligt att välja mellan, med rätt kvalifikationer. Ett tips är att fundera på vilka fördelar det innebär att jobba på företaget i fråga, kanske har ni en extra semestervecka eller roliga aktiviteter vid sidan av jobbet? Tänk över vad en potentiell kandidat kan lockas av.

5. Hänvisa till kontaktperson

Ibland kan det vara svårt att få med precis alla frågor i en så kort text som jobbannonsen ändå är. Det är därför viktigt att utse en kontaktperson på företaget som kan svara på frågor om rekryteringsprocessen, både telefonnummer och mail är att föredra. 

6. Avsluta med en uppmaning

I slutet av annonsen är det bra att ha med en uppmaning till läsaren. En potentiell kandidat kanske tycker att rekryteringsannonsen låter intressant och tänker att hen ska ansöka framöver vilket sedan lätt glöms bort. Skriv ”Ansök redan idag – vi arbetar med löpande urval” eller liknande för att öka antalet ansökningar den första tiden efter publicering.

Nästa steg i processen

När du fått in tillräckligt många sökande till tjänsten är det dags för nästa steg i rekryteringsprocessen, nämligen att boka in intervjuer. Vill du få förslag på frågor att ställa kan du kolla in en stor sammanställning av intervjufrågor på Karriärtips.se. Där finns det 18 frågor att ta inspiration ifrån för att säkerställa en heltäckande arbetsintervju. Hoppas ni hittar er drömkandidat som är med er en lång tid framöver!