My CMS

Återhämtning på jobbet

Hem > Återhämtning på jobbet

Sök

Länkar

Uppsägning

Läs mer >

Jobb inom HR

Läs mer >

CV-inspiration

Läs mer >

Återhämtning på jobbet – Tips för en stressfri arbetsmiljö

På den här sidan hittar du tips för en stressfri arbetsmiljö. Syftet är att främja återhämtning på jobbet för att förbättra arbetsmiljön för dig och dina anställda. När personalen mår riktigt bra presterar de också bättre, vilket gynnar din verksamhet. Nedan kan du läsa om konkreta sätt för att uppmuntra återhämtning på jobbet och samtidigt öka verksamhetens produktivitet. 

Varför är det viktigt med återhämtning?

Det är otroligt viktigt med återhämtning under en arbetsdag. Oavsett vilken bransch en verksamhet är aktiv inom leder arbetet i längden till fysisk eller mental påfrestning för de anställa. I vissa fall kan det vara båda två. Det är vanligt att vara trött efter en dag eller en vecka på jobbet, men det är viktigt att kunna återhämta sig ordentligt för att inte riskera mer långvariga problem. Genom att återhämta sig kan personalen må bra på arbetsplatsen. Hos Arbetsmiljöverket kan du läsa mer om varför återhämtning är viktigt.

Återhämtning under arbetsdagen – 4 tips

Ett effektivt sätt att värna om din egen och de anställdas hälsa är att satsa på återhämtning under arbetsdagen. Ibland kan man tro att man behöver gå hem för att återhämta sig, men det stämmer inte. Nedan får du fyra tips på hur du och dina anställda kan återhämta er under arbetsdagen.

Hyr massagestol

En fåtölj med massage är ett utmärkt sätt att koppla av och slappna av. Hos Promas kan du enkelt hyra massagestol som är speciellt anpassad för svenska arbetsförhållanden. Den hjälper dina muskler att slappna av och ger hela kroppen en välförtjänt vila. Utöver att erbjuda avslappning, kan fåtöljen även bidra till mental träning och öka energinivån. Med en avslappnad men ändå fokuserad sinnesstämning kan du återgå till ditt arbete med ny kraft. Genom att leasa massagestol från Promas kan du se till att dina anställda får en riktig energiboost!

Uppmuntra till promenader

Ett annat effektivt sätt att koppla av är att ta en promenad. Att få frisk luft och röra sig för bort tankarna från arbetet och ger en välbehövlig paus. Blodcirkulationen kommer igång och kroppen syresätts på ett mer effektivt sätt. Dessutom får ryggen och axlarna en paus från att sitta vid ett skrivbord, vilket många gör. Att sitta eller stå i samma position sätter press på skelett, muskler och leder. Oavsett vilken arbetsposition personalen brukar ha är det hälsosamt för kroppen att sträcka på sig och röra sig.

Ha ett vilorum på jobbet

Vilorum på jobbet har länge varit ett sätt att hjälpa anställda koppla av. Där kan det finnas en rymlig, bekväm soffa, mjuk belysning och gärna härliga växter. Ett rum där du kan vila ögonen från datorns blåljus eller annat skarpt ljus och få slappna av i en jordnära, avkopplande miljö. Ett vilorum på jobbet kan med fördel ha läktare eller saccosäckar för en ännu trevligare atmosfär. Något så enkelt som ett särskilt avgränsat vilorum kan göra mycket för de anställdas välbefinnande.

Uppmuntra till regelbundna pauser

Något som också hjälper kroppen att återhämta sig är regelbundna pauser. Att sitta framför en dator en timme i sträck är varken bra för ögonen eller ryggen. Genom regelbundna pauser får ögonen vila och kroppen kan sträcka på sig. Pausen behöver inte vara lång för att den ska ha effekt, utan det är frekvensen som är avgörande. En kort paus varje timme gör mycket för kroppen och psyket. 

Stress på arbetsplatsen – 5 vanliga tecken

Stress på arbetsplatsen kan ta sig uttryck i olika former. Ofta har man inte bara ett besvär, eftersom ett symtom ofta resulterar i fler. Därför är det viktigt att du som chef kan känna igen åtminstone de vanligaste symtomen. Nedan följer en lista med vanliga tecken på stress på arbetsplatsen som du bör vara uppmärksam på.

  • Trötthet som kan leda till minskat intresse för arbetet, utmattning, irritation samt en negativ inställning till arbetsplatsen eller arbetsgivaren
  • Huvudvärd och yrsel som håller i sig eller uppstår ofta utan andra symtom som kan tyda på en sjukdom
  • Problem med minnet eller koncentrationen som märks i arbetet eller kommunikationen med personen
  • Psykiska besvär som likgiltighet, depression eller ångest som orsakar hjärtklappning
  • Spända muskler och smärta i axlar, nacke och käkar samt tandgnisslande

Vanliga frågor & svar

Har du frågor om återhämtning på arbetsplatsen? Det kan finnas många frågor kring området. Nedan kan du hitta svar på några av de allra vanligaste frågorna om stress och återhämtning på jobbet.

Vad innebär återhämtning?

Återhämtning innebär att kroppen, psyket eller båda får möjlighet att vila efter ett krävande arbete. Det gäller såväl fysiskt som mentalt krävande jobb. Kroppen får då bygga upp sig igen eller “ladda batterierna” som man brukar säga. Du kan återhämta dig på flera olika sätt, exempelvis genom sömn, pauser, massage, att rensa huvudet eller socialisering med kollegor.

Vilken roll spelar återhämtningen för att komma tillrätta med stressproblem?

Återhämtningen spelar en stor roll för att komma tillrätta med stressproblem. Stress uppstår oftast när du upplever att du har mycket att göra samtidigt som tiden eller energin inte räcker till. För att stressen inte ska leda till starka ångestkänslor, panikattacker eller bli kronisk är det viktigt att du kan återhämta dig på ett effektivt sätt.

Hur kan jag förebygga stress på arbetsplatsen?

Det finns flera sätt att förebygga stress på arbetsplatsen. En viktig del i arbetet är att det finns en direkt kommunikation mellan dig och de anställda, så att du kan få en tydlig bild av hur de mår. Ett vilorum, en massagestol och möjligheten att ta pauser är några exempel på åtgärder du kan vidta för att förebygga stressen på arbetsplatsen