Organisatorisk och social arbetsmiljö är en process som handlar om att skapa en arbetsplats som är hälsosam och säker för alla som är involverade. Det handlar om att företag måste se till att de har ett system som stödjer anställdas hälsa och välbefinnande, som att erbjuda bättre arbetsvillkor, tydliga ansvarsfördelningar och god ledning. Det handlar också om att förbättra arbetsmiljön genom att säkerställa att anställda får tillräcklig sömn och vila, samt att alla företag måste följa arbetsmiljölagstiftningen.
Organisatorisk och social arbetsmiljö har som mål att förbättra anställdas hälsa, välbefinnande och prestationer på arbetsplatsen. Läs om vanliga syften med organisatorisk och social arbetsmiljö nedan.
Vägledning inom organisatorisk och social arbetsmiljö hjälper team att identifiera och lösa problem som kan störa arbetsmiljön. Genom att stödja och tillhandahålla vägledning hjälper organisationer att skapa ett arbetsklimat som understödjer produktivitet, innovation och motivation.
Organisatoriska vägledningsmetoder inkluderar att skapa tydliga mål och roller, fastställa uppföljnings- och åtgärdsplaner, implementera riktlinjer för att säkerställa att teamet följer organisationens policys och processer. Sociala vägledningsmetoder innefattar att uppmuntra dialog och samarbete, skapa ett kreativt miljö där team kan diskutera lösningar på problem, skapa förutsättningar för team att ta ansvar för sina handlingar och att uppmuntra öppen kommunikation.
Copyright © All Rights Reserved